- Починаємо з виявлення прогалин.
На платформі ВШО є діагностичні тести, які можна запропонувати здобувачам освіти на початку 5 класу для виявлення прогалин за початкову школу, тести для 7 класів для виявлення прогалин за курс 5-6 класу.
Для інших класів учителі можуть запропонувати контрольну за попередній рік. Це може бути та сама підсумкова робота або аналогічна їй.
- Аналізуємо отримані результати.
Визначаємо теми, які потрібно повторити, та виділяємо на це час у календарному плануванні.
Для здобувачів освіти 4-х класів, які отримали найгірші результати, варто скласти індивідуальні програми надолуження з підтримкою вчителя.
- Розділяємо класне та самостійне опрацювання.
Найголовніше питання — де взяти час на повторення з учнями попереднього вивченого матеріалу? Тут важливо розуміти, що поступово вчителі можуть привчати учнів до самостійного опрацювання матеріалу. Тож визначаємо теми, які разом з учнями потрібно повторно опрацювати. Наприклад, це п’ять тем за попередній навчальний рік. Для трьох тем можна виділити час в календарному плануванні. А для двох, у яких, на думку вчителя, менше нюансів, можна підготувати детально продумані матеріали для опрацювання учнями самостійно або в малих групах.
Алгоритм для самостійного опрацювання
- Вказати, де теоретичний матеріал можна знайти:
в якому підручнику; - підібрати коротке відео з поясненням цього матеріалу, запропонувати схему.
У такому випадку учні самостійно можуть вибрати формат засвоєння теорії, який є ефективним саме для них. Обов’язково до блоку теорії вчителю треба надати дітям список запитань з цієї теми. Ці запитання сприятимуть усвідомленню учнями, чи засвоїли вони теоретичний матеріал, чи потрібно його ще повторно опрацювати.
Запропонувати серію найпростіших вправ за темою. Наприклад, учитель готує презентацію чи картки з завданнями для учнів. Картка містить кілька вправ різного рівня від найпростішої до складнішої. У кожній вправі є одне розв’язане завдання (на презентації може бути доданий голосовий супровід із поясненням) і решта завдань — аналогічні до розв’язаного. У такому випадку, майже кожен учень зможе зробити за аналогією базові завдання.
На уроці необхідно виділити час для обговорення запитань, що виникли у здобувачів освіти, розв’язування складніших задач чи проведення змагань.
На домашнє завдання можна запропонувати коротку самостійну роботу із завданнями, що є аналогічними до тих, що розглядалися.
Алгоритм опрацювання в малих групах. Учитель об’єднує учнів у групи по 2-4 особи. В таких групах повинні бути учні, які мають прогалини з запропонованої теми та учні, які їх не мають. Учитель описує, яку роль відіграє кожен у групі (наприклад, учні, які не мають прогалин у темі, відіграють роль експертів, а ті, які мають — репортерів).
Вчитель детально описує завдання, кроки та правила взаємодії між учнями. Наприклад, один з учнів-експертів готує інфографіку та пояснює іншим теоретичний матеріал теми, далі репортери активно ставлять запитання, на які відповідає експерт. Після цього інший експерт пропонує репортерам завдання для розв’язування. Репортери розв’язують завдання та можуть робити запити на підказки від експертів.
- Спостерігаємо за динамікою.
Після того, як ви актуалізували теми, в яких були прогалини у знаннях, варто запропонувати учням письмову роботу аналогічну до тієї, що була на вході. Так ви зможете оцінювати ефективність роботи учнів.
- Виділяємо 5 хв кожного уроку на повторення.
Важливо актуалізувати знання учнів з різних тем постійно. Пропонуйте дітям комбіновані задачі, що допоможуть пригадати кілька тем одразу.
- Використовуємо сучасні технології.
Щоб зробити навчання більш інтенсивним, запропонуйте дітям поза уроками навчатися у формі гри на онлайн-платформах. Наприклад, ВШО, СІ05. Маіїїїс. Там можна використовувати вже наявний україномовний контент. Записуйте подкасти, короткі відео (до 5 хв), створюйте схеми та цікаві задачі. Ними можна обмінюватися з учнями в чаті. Така позаурочна взаємодія позитивно впливає на мотивацію учнів.