Нова українська школа

Нова українська школа (НУШ) – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Нова українська школа – це  школа, яка  даватиме учням не тільки знання, як це відбувалось раніше, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті. У новій школі панує співпраця та взаєморозуміння.

Реформа НУШ розрахована на роки, адже неможливо швидко змінити освітню традицію, яка існувала в Україні протягом десятків років. Проте зміни вже розпочались. У вересні 2018 року почали роботу перші класи Нової української школи. Сьогодні  у закладі 1-А, 1-Б, 2-Б, 3-Б, 4-А,4-Б, 4-В класи працюють за новим Державним стандартом, за програмою, яку розробила О.Я. Савченко, доктор педагогічних наук, професор, заслужений працівник освіти.

Формула НУШ  складається з дев’яти компонентів:

  • формування компетентностей;
  • умотивований учитель, що має можливість розвиватися і свободу впроваджувати нові напрацювання;
  • ціннісне виховання;
  • автономія закладу;
  • партнерство на рівні:  «учень-вчитель-батьки»;
  • дитиноцентризм;
  • нова структура закладу;
  • справедливий розподіл публічних коштів;
  • створення сучасного  освітнього середовище.

Що змінюється для учнів?

Ключова зміна для учнів стосується підходів до навчання та змісту освіти. Адже мета НУШ – виховати інноватора та громадянина, який вміє ухвалювати відповідальні рішення та дотримується прав людини. Замість запам’ятовування фактів та визначень понять, учні набуватимуть компетентностей. Це – динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну або подальшу навчальну діяльність. Тобто формується ядро знань, на яке будуть накладатись уміння цими знаннями користуватися, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в професійному та приватному житті. Список компетентностей, яких набуватимуть учні, уже закріплено законом «Про освіту»:

  • спілкування державною (і рідною, у разі відмінності) мовою;
  • спілкування іноземними мовами;
  • математична компетентність;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях;
  • інформаційно-цифрова компетентність;
  • уміння вчитися впродовж життя;
  • ініціативність і підприємливість;
  • соціальна та громадянська компетентності;
  • обізнаність та самовираження у сфері культури;
  • екологічна грамотність і здорове життя.

Усі компетентності є однаково важливими. Вони розвиваються на різних уроках впродовж  всього періоду навчання. Спільними для всіх компетентностей є вміння читати і розуміти прочитане, висловлювати думку усно і письмово, критичне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, творити, уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення, уміння конструктивно керувати емоціями, застосовувати емоційний інтелект, здатність співпрацювати в команді. Через новий підхід до навчання та очікуваних результатів (оволодіння компетентностями замість засвоєння певного обсягу навчального матеріалу) створена нова система оцінювання навчальних досягнень учнів. В закладі прийнято рішення навчальні досягнення учнів початкових класів оцінювати таким чином:1-2 класи – вербальне оцінювання, 3-4 класи – рівневе оцінювання.

 Що змінюється для батьків?

Один з принципів Нової української школи – партнерство, у тому числі між школою та батьками. Батьки можуть створювати свої органи громадського самоврядування, а отже – впливати на освітній та виховний процеси.

Ознаки нового навчання у Новій українській школі:

  1. Проведення ранкових зустрічей. Ранкові зустрічі – одна з основних особливостей НУШ. Це вступна частина навчального дня. Діти разом з учителем вмощуються на килимку, аби обговорити план на день, пригадати минулий чи поспілкуватись на будь-яку іншу тему. Важливо, що вчитель сідає разом з дітьми, адже його очі мають бути на рівні з дитячими. Такі зустрічі згуртовують дітей та позбавляють страху висловлюватись.
  2. Інтеграція предметів . Інтеграція – це об’єднання різних освітніх галузей в один предмет. У початкових класах НУШ є предмет “Я досліджую світ”, який містить у собі такі галузі знань: природнича, соціальна і здоров’я збережувальна, громадянська та історична, інформативна. Інтеграція потрібна тому, що маленькі діти не розділяють світ окремо, наприклад, на фізику чи хімію. Вони сприймають його в цілості, а отже і розповідати про нього в школі варто саме таким чином. З самого малечку дітей навчають бачити між предметні зв’язки.
  3. Практичне спрямування навчання. НУШ – це не про сидіння за партою. Це рух, навчальні ігри, експерименти та творчість: заморожувати лід, вчитись платити за проїзд у громадському транспорті та робити покупки в супермаркеті, щоб вміти рахувати гроші та бути ощадливими, – так навчаються в НУШ.
  4. Здійснення формувального оцінювання. Учням не ставлять звичні бали, є формувальне оцінювання – коли школярів не порівнюють між собою чи з певним еталоном. Важливо лише те, як змінились результати дитини, порівняно з результатами, яких досягла вона в минулому. Відсутність бальної оцінки не означає відсутність оцінювання. Учитель відслідковує, чи учням усе вдається і з чим потрібна допомога.
  5. Оформлення та видача Свідоцтв досягнення. Незважаючи на відсутність оцінок, батьки мають розуміти, що відбувається з навчанням їхньої дитини. Для цього вчитель регулярно зустрічається з ними, щоб наголосити на сильних сторонах учня і порадити, як можна покращити те, що не виходить. В кінці навчального року оформлюється Свідоцтво досягнень.
  6. Створення привабливого та мотивуючого освітнього простору. Кожна деталь в оформленні нової школи повинна бути підпорядкована єдиному важливому завданню. Тут діти мають не лише отримувати актуальні знання, але й зростати успішними й щасливими особистостями. Стенди для НУШ – не лише надійні помічники вчителя під час уроків та поза навчальної діяльності, але й важливі смислові акценти в оформленні унікального освітнього простору. Саме тому досвідчені педагоги знають: до вибору шкільної наочності потрібно підходити творчо й відповідально. Приміщення НУШ поділені на осередки: осередок творчості, осередок математики, осередок відпочинку, осередок читання, осередок спостереження. Дизайн класів має підкреслювати їхню функціональність і зручність у використанні.